In het laatste kwartaal van 2024 heeft het Kunstmuseum Den Haag veel bezoekers ontvangen, er is zelfs sprake van een verdubbeling ten opzichte van 2023. Het museum kijkt terug op een jaar vol bijzondere hoogtepunten, een nieuwe algemeen directeur en uiteenlopende tentoonstellingen.
Aan tentoonstellingen geen gebrek: van Haagse School tot Max Beckmann, langs True Colors naar Dior en toetjes, en van foto's uit Groot Brittannië tot biscuitmodellen uit de collectie. Op 1 juni 2024 trad Margriet Schavemaker aan als nieuwe algemeen directeur van Kunstmuseum Den Haag, Fotomuseum Den Haag, KM21 en Escher in Het Paleis. Fotomuseum Den Haag is een indrukwekkende collectie van gerenommeerd fotograaf Eva Besnyö rijker. Dagelijks galmen de kinderstemmen door het museumgebouw voor schoolprogramma's. En de Ouborg Prijs, dé Haagse stadsprijs voor beeldende kunst werd in het museum uitgereikt.
Kunstmuseum Den Haag sluit het jaar af met gemiddeld 11.500 bezoekers per week in het laatste kwartaal, bezoekersaantallen hoger dan in dezelfde periode in recordjaar 2019. In het vierde kwartaal is het bezoek zelfs verdubbeld ten opzichte van het laatste kwartaal van een jaar geleden. Dit betekent dat de bezoeker het museum goed weet te vinden. In totaal bezochten dit jaar meer dan 400.000 mensen Kunstmuseum Den Haag, iets minder dan in 2023 toen er ruim 425.000 bezoekers kwamen.
Tekst gaat door onder foto.
Foto: Alice de Groot.
Mode en toetjes in trek
In 2024 waren er in Kunstmuseum Den Haag, KM21 en Fotomuseum Den Haag gezamenlijk 26 nieuwe tentoonstellingen te zien. Er waren 11 openingen met als hoogtepunten Dior: A New Look waar meer dan 1.800 bezoekers de opening meevierden, en Grand Dessert: De geschiedenis van het toetje waar het openingsweekend meer dan 7.000 bezoekers trok en er 5.000 desserts uitgeserveerd zijn. Eind november haalde DIOR: A New Look de 100.000ste bezoeker.
Het was ook een jubileumjaar: Het Kunstmuseum organiseert al 15 jaar ‘Stad naar het museum’. Stadsdeel voor stadsdeel worden bewoners uitgenodigd voor een cultureel avondje uit, compleet met vervoer. Meer dan 100.000 mensen hebben sinds 2009 op deze manier het museum leren kennen.